Poslání nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM) je primárně vytvářet bezpečný prostor pro trávení volného času, poskytovat podporu a pomoc dětem a mladým lidem, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci nebo jsou jí ohroženi. Cílem je také předcházet rizikovému chování a sociálnímu vyloučení. NZDM se snaží:

  • Vytvářet bezpečné a přátelské prostředí: Děti a mládež by se měly v klubu cítit dobře a mít možnost trávit svůj volný čas smysluplně.
  • Poskytovat individuální podporu a poradenství: Pracovníci NZDM pomáhají dětem a mladým lidem řešit osobní problémy, vztahové potíže, potíže ve škole apod.
  • Nabízet volnočasové aktivity a vzdělávací programy: NZDM pořádají různé akce, kroužky a workshopy, které rozvíjí dovednosti a zájmy dětí a mládeže.
  • Předcházet rizikovému chování: NZDM se zaměřují na prevenci závislostí, kriminality a dalších negativních jevů.
  • Podporovat sociální začleňování: NZDM pomáhají mladým lidem navazovat zdravé vztahy, zapojit se do společnosti a aktivně řešit svou životní situaci.

Zjednodušeně řečeno, NZDM jsou místa, kde se děti a mládež mohou cítit v bezpečí, získat pomoc a podporu a rozvíjet se v různých oblastech svého života.  


Zásady, hodnoty a principy

Služba je poskytována v souladu s právními normami České republiky a Evropské unie. Služba je dále poskytována v souladu s etickým kodexem sociálních pracovníků.

Základními hodnotami služby jsou zejména:

  • individuální přístup (uvědomujeme si jedinečnost každého uživatele služby a vycházíme z jeho individuálních předpokladů a potřeb)
  • možnost čerpat službu anonymně
  • bezplatnost (vstup do NZDM není zpoplatněn)
  • možnost volby (uživatel služby není nucen proti své vůli k zapojení se do probíhajících aktivit)
  • respektování práv uživatelů služby (při naplňování služby jsou dodržována lidská práva a základní svobody uživatelů)
  • zapojení uživatelů služby do tvorby obsahu i formy služby (uživatelé služby mají právo podílet se na programu NZDM a navrhovat a realizovat své vlastní aktivity)
  • ochrana lidské důstojnosti uživatelů,
  • zaručení rovného přístupu ke všem uživatelům,
  • nestrannost a nezávislost,
  • diskrétnost (pracovníci dodržují povinnost mlčenlivosti, tzn., že bez souhlasu uživatele nejsou informace o něm poskytovány dalším osobám nebo institucím s výjimkou zákonné povinnosti),
  • respektování rozhodnutí uživatele a princip uplatňování vlastní vůle uživatelů a vede uživatele k převzetí odpovědnosti za vlastní život,
  • adresnost = konkrétní služba pro konkrétního uživatele,
  • odbornost - kvalita poskytované služby je zajištěna odborným přístupem pracovníků - služba je poskytována kvalifikovanými zaměstnanci, kteří se průběžně vzdělávají,
  • podpora nezávislosti uživatele na službě aktivním působením na uživatele, posilováním jeho sociálního začleňování, podporou rozvoje jeho samostatnosti a motivací k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace.